Friday, March 25, 2011

PROLOG

Padang Pasir Ahwaz,Dimensi Mena
   MALAM itu suasananya agak gelap dan hanya ditemani oleh bulan sabit.Angin bertiup agak kencang.Debu-debu pasir kelihatan akibat tiupan angin itu.
   Di sebalik debu-debu pasir itu,muncul satu makhluk sebesar gajah dewasa dan dua kali ganda lebih besar.Apapun makhluk itu bukan gajah.Rupa Makhluk itu memang menakutkan.Bagi sesiapa yang lemah semangat yang melihat makhluk itu buat pertama kali,sudah tentu pengsan dibuatnya.
   Makhluk itu mempunyai belalai seperti gajah,namun diselaputi dengan bulu berwarna merah.Kakinya yang empat pula diselaputi cengkerang kura-kura dan kepalanya ditumbuhi ekor-ekor yang menyerupai ekor ular hijau.Badannya tidak diselaputi apa-apa mahupun bulu.
   Makhluk itu mengaum,dan ngaumannya itu menggerunkan.Lebih menggerunkan dan menakutkan daripada ngauman harimau atau singa.Nagumannya itu juga menyebabkan angin yang kuat di kawasan tersebut.Debu-debu pasir memenuhi tubuh makhluk itu.
   Di udara,di sebalik debu-debu pasir itu,kelihatan satu cahaya panjang sepanjang empat inci sedang menghala ke arah makhluk itu dan...tepat mengenai kepalanya.
   Makhluk itu mengaum kesakitan.
   Seseorang kelihatan mendarat dari udara tidak jauh dari makhluk tersebut.Manusia itu memakai baju seperti  baju seorang pesilat.Cuma bezanya bajunya berwarna putih,berseluar hitam dan tali pinggang hitam.Dia mengenakan tudung berwarna putih dan wajahnya ditutup kecuali kedua matanya. Matanya tajam memandang makhluk itu.
   Makhluk itu berhenti mengaum.Kali ini matanya juga memandang manusia di hadapannya.Matanya bersinar merah.
   Manusia itu mengangkat senjatanya yang berbentuk seperti tombak.Bilah pisaunya sepanjang  30 cm.Kayunya berwarna kuning keemasan dan terukir corak klasik di atasnya.Hujung kayu itu tergantung reben  juga berwarna kuning keemasan sepanjang 90 cm.
   “Beritahu aku!Kenapa kau serang Kampung Fannani?Mereka cuma nak hidup aman!”Tegas manusia itu.Nada suaranya tinggi.
   Makhluk itu mengaum.Manusia itu mengecilkan matanya,cuba menahan telinganya daripada ngauman yang boleh memekakkan telinga itu.
   “Mereka...”Makhluk itu garau bersuara. “...mereka bunuh anak aku!”
   Manusia itu mengerutkan dahinya. “Sebab tu kau serang mereka?”
   Makhluk itu mendengus. “Kau tak faham.Kau tak faham macam mana perasaannya kehilangan seorang anak!Sama macam mereka.Kali ni biar mereka rasa...biar mereka rasa macam mana perasaan bila kehilangan orang yang mereka sayang!”Makhluk itu ketawa.
   “Tapi,apa yang aku dapat tahu anak kau dulu mengganas kat kampung tu.Mereka cuma pertahankan diri,”protes manusia itu.
   Makhluk itu kelihatan berang.Ia menghentakkan kakinya ke atas pasir menyebabkan berlakunya gegaran.Manusia di hadapannya terpelanting ke belakang,lalu jatuh terbaring.
   “Jangan cuba nak tipu aku!”Makhluk itu mengaum sambil belalainya melibas ke serata arah.
   Manusia itu bangun dari jatuhnya tetapi malangnya,libasan belalai makhluk itu terkena bahu kirinya.Dia jatuh terduduk.Tangan kanannya memegang bahu kirinya.Pedih.Rupanya belalai makhluk itu agak ‘tajam’ sehingga boleh mencederakannya.Kayu yang dipegangnya jatuh di sebelah kirinya.
   “Kau akan mati!”Makhluk itu mendekati mangsanya tetapi mangsanya bangun dan berundur perlahan-lahan ke belakang,bersedia untuk menyerang balas.
   “Berundur!”Tiba-tiba satu suara memberi perintah,
   Langkah manusia itu terhenti.
   “Tapi...”
   “Berundur...kalau kamu nak selamat!”Tegas suara itu.
   Manusia itu tiada pilihan lain.Dia memandang ke kanan.Terdapat satu cahaya putih berbentuk bulat.Manusia itu berlari ke arah cahaya itu.
   Makhluk tadi tersentak. “Kau nak lari?Jangan harap!”Jerit makhluk itu sambil mengejar mangsanya.
   Manusia itu lari dan lari sehingga kakinya melangkah masuk ke dalam cahaya itu lalu menghilangkan diri.
   Makhluk itu kelihatan marah lalu mengaum sekuat hatinya.
   Sementara itu,manusia tadi melihat suasana di hadapannya.Gelap.Tetapi tempat itu cukup melegakan hatinya.Tempat itu mempunyai katil,meja,jam dinding,almari baju dan lantainya dilapik dengan permaidani.
   Manusia itu berjalan perlahan-lahan sehingga sampai ke katil lalu baring.Tangan kanannya masih memegang bahu kirinya.Sambil menahan kesakitan, matanya terlelap.

No comments:

Post a Comment